Hoog- en meerbegaafdheid signaleren en onderzoeken

Zijn dit de resultaten van een hoogbegaafde leerling?  De Cito resultaten zeggen niet alles… Wie zegt dat een kind alles heeft laten zien op dit moment en op deze toets? Hoogbegaafde leerlingen passen zich snel aan en onderpresteren komt dan ook vaak voor. Vroeg en goed signaleren is dus heel belangrijk. Maar waar let je dan allemaal op? De orthopedagogen van Onderwijspunt hebben veel deskundigheid lees meer

Hoog- en meerbegaafdheid signaleren en onderzoeken 2020-01-21T14:51:32+00:00

Op zoek naar een antwoord. Overpeinzingen na een jaar vol rekengesprekken.

Ik schrijf dit stukje op een behoorlijke warme dag. Als ik hoor dat het tropisch wordt, schiet het door mijn hoofd: arme leerkrachten. Met 30 leerlingen in een lokaal, klimaatbeheersing kennen ze nog niet. En dan weer horen: de leerkracht doet ertoe! Toch, als ik weer moest kiezen, koos ik met hart en ziel opnieuw voor het onderwijs. Ik speelde lees meer

Op zoek naar een antwoord. Overpeinzingen na een jaar vol rekengesprekken. 2019-12-13T10:22:39+00:00

Najaarskinderen… wel of niet door naar groep 3?

Welke criteria hanteer je om deze kinderen door te laten stromen of om ze nog een jaar te laten 'kleuteren’? Wanneer zijn ze toe aan het leren in groep 3? Najaarskinderen zijn alle kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari zes jaar worden, ze hebben de mogelijkheid om naar groep 3 te gaan op vijfjarige leeftijd. De inspectie verwacht lees meer

Najaarskinderen… wel of niet door naar groep 3? 2019-12-13T10:14:04+00:00

WISC-V

We hebben er een poos op gewacht, maar eindelijk is hij uitgekomen en werken we ermee: de nieuwe intelligentietest WISC-V! Er zijn een paar belangrijke verschillen vergeleken met de test die we jaren hebben gebruikt, de WISC-III. Allereerst de toegankelijkheid voor het kind: de opgaven zijn meer van deze tijd. Zo hoef je niet meer op een plaatje van lees meer

WISC-V 2018-07-12T08:41:54+00:00